W ponad 50 produkowanych przez firmę Haas modelach centrów pionowych i poziomych stosuje się trzy typy wrzecion. Czym różnią się one od siebie, jak przebiega ich poprawne smarowanie, czy często ulegają uszkodzeniom? Odpowiadamy na te i inne najważniejsze pytania dotyczące wrzecion.

 

W centrach obróbczych Haas najbardziej popularne jest wrzeciono o stożku ISO40, które stosuje się w 80% produkowanych obrabiarek, ze względu na jego optymalną proporcję między sztywnością a prędkością oraz możliwość obróbki do 15 000 obr/min. To obecnie najbardziej popularne na rynku tego typu obrabiarek wrzeciono.

a) napęd pasowy b) napęd bezpośredni c) napęd z przekładnią

a) napęd pasowy b) napęd bezpośredni c) napęd z przekładnią

Stożek ISO50 z kolei stosuje się w 19% produkowanych obrabiarek Haas. Można go używać do dużych, i ciężkich narzędzi oraz przy prędkościach do 10 000 obr/min.

 

Najbardziej nietypowe wrzeciono o stożku ISO20, które daje możliwość obróbki o prędkości do 50 000 obr/min jest stosowane wyłącznie w obrabiarce typu OM-2A, stosowanej w specjalistycznych dziedzinach jak: medycyna, stomatologia, elektronika.

 

Napędy wrzecion w obrabiarkach Haas

 

W obrabiarkach Haas stosuje się 3 rodzaje napędów wrzecion:

  • napęd bezpośredni – wrzeciono z tym napędem jest połączone bezpośrednio z silnikiem. Stosuje się je w większości obrabiarek Haas ze stożkiem ISO40. Dostępne prędkości obrotowe dla wrzecion Haas z tym napędem to: 8100, 10000, 12000 obr/min,
  • napęd z przekładnią zębatą – wrzeciono z tym napędem zapewnia wysoki moment obrotowy podczas obróbki. Szczególnie poleca się je do twardych materiałów. Jest stosowane we wszystkich obrabiarkach Haas ze stożkiem ISO50 oraz jako wyposażenie opcjonalne w większości centrów pionowych ze stożkiem ISO40,
  • napęd pasowy – wrzeciono jest napędzane przez silnik z przełożeniem pasowym. Zapewnia to dobre połączenie momentu obrotowego z prędkością obrotową w szerokim zakresie warunków skrawania. Maksymalna prędkość obrotowa dla wrzeciona Haas z tym napędem to: 4000, 6000, 15000 obr/min.

 

Warunki pracy

 

Dla pracy wrzeciona istotne jest prawidłowe odprowadzanie ciepła. We frezarkach ciepło odprowadzane jest przez obieg chłodziwa, w tokarkach służy do tego użebrowany wrzeciennik. Rozszerzalność termiczna we wrzecionach może być kompensowana poprzez odpowiedni dobór łożysk do parametrów czy stosowanie sprężystych podkładek.

 

Maksymalny moment obrotowy

 

Można zadać sobie pytanie: co się dzieje z wrzecionem po przekroczeniu maksymalnego momentu obrotowego? Otóż, moment obrotowy wynika z mocy silnika, teoretycznie nie ma on zatem wpływu na pracę wrzeciona. Jednak przeciążenie powoduje szybsze zużywanie elementów przeniesienia napędu – pasków i sprzęgieł. Szybszemu zużyciu lub uszkodzeniu ulegają elementy mocowania narzędzia.

 

Odprowadzanie ciepła w centrach pionowych Haas

Odprowadzanie ciepła w centrach pionowych Haas

 

Smarowanie wrzecion

 

W nowych obrabiarkach cykle smarowania wrzecion są automatyczne i zależą od czasu oraz prędkości pracy wrzeciona. W starszych modelach cykl smarowania odbywał się raz na 20 minut. Aktualnie wrzeciona smarowane są głównie mgłą olejowo-powietrzną. Ilość podawanego oleju zależy od maksymalnej prędkości obrotowej. Wyższe prędkości wymagają mniejszej ilości czynnika smarującego.

 

Kolizje i uszkodzenia wrzecion

 

Czy często dochodzi do uszkodzeń wrzecion podczas kolizji? Wszystko zależy od siły uderzenia, a warto wiedzieć, że wrzeciona frezarek na kolizje są bardzo odporne. Spośród pracujących w Polsce frezarek Haas ze stożkiem ISO 50, wrzeciono musiało dotychczas być wymienione tylko w jednej z nich.