Jest nam niezmiernie miło poinformować, że zespół Haas F1 Team przygotowuje się do debiutu w Mistrzostwach Świata Formuły 1 FIA w sezonie 2016, w którym wystartuje jako pierwszy amerykański zespół Formuły 1 od 30 lat.

 

Wprowadzenie początkującego zespołu do stawki jest ogromnym przedsięwzięciem logistycznym i technicznym, lecz pod przewodnictwem szefa zespołu, Guenthera Steinera zespół Haas F1 Team jest już gotowy pod wieloma kluczowymi względami, mimo że sezon 2016 rozpocznie się dopiero za rok.

 

Amerykańska siedziba zespołu Haas F1 Team w Kannapolis w Północnej Karolinie od niedawna ma swój brytyjski odpowiednik w Banbury w Oxfordshire. Budynek o powierzchni 3655 m2 (39 350 stóp kwadratowych) będzie europejską bazą zespołu Haas F1 Team, zapewniając łatwiejszy i szybszy dostęp do zagranicznych dostawców zespołu oraz uproszczoną logistykę podróży zespołu między wyścigami Formuły 1 w Europie.

 

Przygotowanie sprzętu zespołu – od transportu do wyposażenia stanowiska w pit‑stopie i garażu – są już na zaawansowanym etapie. Po zakończeniu całość sprzętu będzie zgromadzona w siedzibie zespołu Haas F1 Team w Banbury.

Europejska siedziba zakupiona, kluczowy personel zatrudniony

Zatrudniono również kluczowy personel, mianowicie kierownikiem zespołu został Dave O’Neill, głównym projektantem mianowano Roba Taylora, a głównym specjalistą ds. aerodynamiki został Ben Agathangelou.

 

Dave O’Neill przeszedł do zespołu Haas F1 Team z zespołu Marussia F1 Team, do którego dołączył jeszcze pod nazwą Manor GP w 2009 r. Doświadczenie O’Neilla ma duże znaczenie dla zespołu Haas F1 Team, ponieważ jego obowiązki po dołączeniu do zespołu Manor GP polegały na przygotowaniu zespołu do startów w Formule 1 w ciągu sześciu miesięcy. Rekrutacja personelu, zakupy sprzętu i infrastruktury, nadzór nad pracami projektowymi samochodu oraz wybór dostawców były tylko niektórymi z wielu obowiązków O’Neilla. O’Neill, zanim przeszedł do A1GP – serii wyścigowej promowanej jako „Mistrzostwa Świata Sportów Motorowych” – w latach 1998-2005 pełnił rolę kierownika zespołu Jordan Grand Prix. O’Neill w serii A1GP zajmował stanowisko głównego koordynatora technicznego i jego obowiązki obejmowały przygotowanie serii oraz testy samochodów na torze. W tym czasie pełnił również rolę kierownika zespołu Team Ireland startującego w serii A1GP, który zdobył mistrzostwo A1GP w czwartym sezonie tej serii (2008-2009).

 

Rob Taylor również przeszedł do zespołu Haas F1 Team z zespołu Marussia, w którym zajmował stanowisko zastępcy głównego projektanta. Przed podjęciem pracy w zespole Marussia Taylor był starszym kierownikiem zespołu projektowego w zespole McLaren od kwietnia 2006 r. do grudnia 2010 r. Przed pracą w zespole McLaren Taylor pełnił rolę szefa zespołu projektowego w zespołach Red Bull Racing, Toro Rosso i Jaguar od 2002 r. Wcześniej pracował na stanowisku starszego projektanta w zespołach Arrows (1997-2002) i Scuderia Ferrari (1992-1997), do których przeszedł z kolei po pracy w zespołach Cosworth (1987-1989) i Benetton (1989-1992). Praca Taylora w zespole Haas F1 Team będzie jego 28. rokiem w Formule 1, a taki staż zapewnia ogromne doświadczenie we wszystkich aspektach projektowania samochodów Formuły 1.

 

Agathangelou dołączył do zespołu Haas F1 Team po przejściu z zespołu Scuderia Ferrari, w którym zajmował się doskonaleniem tunelu aerodynamicznego zespołu oraz systemu testów we włoskiej siedzibie zespołu w Maranello, w marcu 2012 r. Wcześniej Agathangelou pracował w firmie Dallara, od 2009 r. pełniąc rolę konsultanta technicznego w szeregu projektów tego włoskiego producenta samochodów wyścigowych, w tym w roli szefa technicznego projektu Campos F1, przy wprowadzaniu udoskonaleń technicznych do serii GP2 i World Series Renault w 2012 r. oraz przy projektowaniu i rozwoju podwozia samochodu DW12 Indycar, a także zarządzał projektem „ekonomicznego”, sportowego samochodu seryjnego Alfa Romeo 4C. Agathangelou może poszczycić się bogatym doświadczeniem w Formule 1, wynikającym z jego pracy jako szef zespołu aerodynamicznego w zespole Jaguar, a później w zespole Red Bull Racing w latach 2002-2007. Agathangelou pełnił tę samą rolę w zespole Renault F1/Benetton od września 1999 r. do marca 2002 r. Agathangelou rozpoczął swoją karierę w Formule 1 w 1994 r., podejmując pracę w zespole McLaren na stanowisku analityka ds. aerodynamiki, po czym w sierpniu 1997 r. przeszedł do zespołu Tyrrell na stanowisko starszego specjalisty ds. aerodynamiki, a następnie do zespołu Honda Racing Development w kwietniu 1998 r., w którym pracował jako główny specjalista ds. aerodynamiki i przygotowywał zespół Honda do wejścia do stawki Formuły 1 w 2000 r.

 

Agathangelou i Taylor zaprojektowali już model w skali 60% samochodu wyścigowego zespołu Haas F1 Team, który będzie brał udział w wyścigach w sezonie 2016. Duet ten spędził wiele godzin pracy w tunelu aerodynamicznym współdzielonym przez zespół Haas F1 Team ze swoim partnerem technicznym, zespołem Scuderia Ferrari. Dzięki sumiennej pracy włożonej w opracowanie tego pomniejszonego modelu zespół Haas F1 Team będzie gotowy do wyścigów w sezonie 2016.

Siedziba Haas F1 Team

– Mimo tego, że Haas F1 Team ciągle czeka wiele pracy, zespół ten zrobił już bardzo dużo na drodze do konkurencyjności w stawce F1 w sezonie 2016 – powiedział Steiner, weteran Formuły 1, który na początku został zatrudniony przez trzykrotnego mistrza Formuły 1, Niki’ego Lauda’ę, na stanowisku dyrektora zarządzającego zespołu Jaguar w 2001 r.

 

– Nasze techniczne partnerstwo z zespołem Ferrari pozwoliło nam przygotować samochód i personel w wyjątkowym tempie. Nasz sposób podejścia do organizacji zespołu F1 jest nowy i odmienny, lecz bardzo dobrze się sprawdza. Jesteśmy zaangażowani w realizację naszego planu, w starty w F1 i – co najważniejsze – spełniamy założenia naszego harmonogramu. Za rok o tej porze nasze samochody będą już po testach i będziemy je przygotowywać do startu w Melbourne.

 

Wyścig w australijskim Melbourne jest pierwszym wyścigiem w sezonie Formuły 1. To właśnie tam zespół Haas F1 Team zadebiutuje po testach poprzedzających sezon wyścigowy. Firma Haas Automation, Inc., producent obrabiarek CNC założona w 1983 r. przez Gene’a Haasa, będzie głównym sponsorem tego zespołu.

 

Inne projekty motoryzacyjne, w które zaangażowana jest firma Haas poza zespołem Haas F1 Team, to zespół Stewart-Haas Racing oraz tunel aerodynamiczny Windshear.

 

Współwłaścicielami zespołu Stewart-Haas Racing są firma Haas oraz Tony Stewart. Zespół ten wygrał mistrzostwa Sprint Cup w 2014 r., a jego kierowca, Kevin Harvick, zdobył drugie mistrzostwo dla zespołu w ciągu czterech lat. Tony Stewart, kierowca i współwłaściciel zespołu, zdobył pierwszy tytuł Sprint Cup w 2011 r. Zespół Stewart-Haas Racing dysponuje czterema samochodami: nr 14 Bass Pro Shops/Mobil 1 Chevrolet prowadzony przez Tony’ego Stewarta, nr 10 GoDaddy Chevrolet prowadzony przez Danica’ę Patrick, nr 4 Budweiser/Jimmy John’s Chevrolet prowadzony przez Kevina Harvicka oraz nr 41 Haas Automation Chevrolet prowadzony przez Kurta Buscha. Siedziba zespołu zajmuje 18 581 m2 (200 000 stóp kwadratowych), a zespół zatrudnia ok. 280 pracowników.

 

Windshear to tunel aerodynamiczny z ruchomą nawierzchnią umożliwiający rozwinięcie prędkości 290 km/h (180 mph) zlokalizowany w Concord w Północnej Karolinie – jest to pierwszy tunel tego typu w Ameryce Północnej. Tunel ten należący do firmy Haas jest trzecim tunelem aerodynamicznym z ruchomą nawierzchnią w tej skali na świecie i pierwszym pełnowymiarowym tunelem aerodynamicznym z ruchomą nawierzchnią, który jest dostępny komercyjnie. Tunel Windshear jest dostępny do wynajęcia przez wszystkie zespoły wyścigowe i producentów samochodowych. Tunel Windshear jest wykorzystywany przez zespoły wyścigowe startujące w seriach NASCAR, INDYCAR i NHRA, a także przez USCAR (Amerykańska Rada ds. Rozwoju Przemysłu Motoryzacyjnego), która w tunelu Windshear prowadziła testy związane z produkcją samochodów.

 

Trzymamy kciuki za nasz zespół!